quinta-feira, 15 de outubro de 2020

Chevening Application: Networking e Plano de carreira

Olá pessoal,

Estamos há menos de 20 dias do encerramento das inscrições Chevening. Como prometi, no post de hoje eu vou compatilhar com vocês exemplos das minhas redações. 

Antes de compartilhar os textos, vale relembrar que nessa fase da seleção, devemos escrever quatro redações com no mínimo 100 e no máximo 500 palavras cada uma. As redações são sobre: 
a) suas habilidades de liderança
b) suas habilidades de networking
c) motivação para o curso que você quer fazer
d) seu plano de carreira pós estudos

Bem, compartilharei duas das minhas quatro redações com vocês, em inglês mesmo. Decidi não traduzir os textos para o português, pois assumi que os candidatos Chevening devem ter uma certa familiaridade com a leitura de texto em inglês, certo? 

O outro motivo para não traduzir (e também para não corrigir) os meus textos é para que vocês consigam perceber que o inglês não precisa ser perfeito. O meu não era quando me inscrevi. Lendo os textos novamente fiquei com vergonha de alguns erros bobos que cometi na época, mas fiz questão de mantê-los para acolher aqueles que ainda não dominam o idioma tanto assim. Você não está sozinho! :) Para os que dominam, não me julguem hehe

Obviamente, podemos e devemos aprimorar o nosso conhecimento do idioma. Mas para essa fase do processo seletivo, é mais importante que você tenha uma narrativa forte e convincente do que um inglês perfeito. Nesse momento, o inglês precisa ser suficiente para se comunicar / entregar a mensagem, ainda que com pequenos deslizes. Então, não se acanhe.

Sem mais delongas, vamos aos exemplos.


Exemplo 1 - Networking

Escolhi essa redação em homenagem ao dias dos professores, que é hoje! Parabéns aos nosso mestres. Na minha redação de networking, eu usei um exemplo fofo (e simples) de uma fala da minha professora de Matemática do Ensino Fundamental. 

I consider myself a communicative person and I believe the verbal communication is one of my strongest interpersonal skills. I can easily express my ideas, opinion, thoughts and feelings. Another strong networking ability I have is the long relationship I have been developing with my teachers and colleagues from school-college and people from job and church. I am 27 years-old and until today I keep contact with my Math teacher, Marilena,  from elementary school. Even after many years, she present me as pride example of her students. During her classes the students needed to make many exercises. I was normally the first one to finish and then I started to get close to my friends and help them to finish their exercises. She tells this story with a kind of excitement because this is not what usually happens. 

- When students finish the exercises, they start to talk about different subjects and do not let their colleagues finish - she says - but not Jacqueline. She went to help her friends, explained them how to do the exercises, and as a consequence, she helped me. 

These skills are naturally in me. Early I was invited by my colleague mothers to help their children with the studies. It continued even during my college. 

My colleagues always reached me for help with the studies and I always was pleased to help them as much as I could. Sometimes, some of them asked me for private classes, which helped me to make some money and also helped me to make new friends. Joyce and Tuani, from elementary school, and Tatyanne, from college, deserve to be mentioned here because our friendship started with the private classes and we are still good friends.

The relationships I have built during my life opened to me some opportunities, for example: writing some chapters of different books in partnership with colleagues, getting a scholarship in a specialization course, English classes for free with a native English teacher, the position I have in the BALANCE Program Trial and many volunteer jobs. 

I hope to employ not only my networking skills, but all my skills to strengthen the UK Science and Innovation Network in Brazil, to improve the Data Science in Brazil, and even to develop new and good data scientists.



Exemplo 2 - Plano de carreira

Acredito que essa é uma das redações mais difíceis, especialmente porque temos que explicar como o nosso plano de carreira está alinhado com os objetivos do UK no nosso país. Percebo muita gente com dificuldade aqui e por isso decidi compartilhar. 

UK is a leader on Science and Innovation worldwide and Brazil is becoming one of the world’s science powerhouses.  Areas of UK expertise complement many of the objectives of Brazil and I believe the UK expertise on Data Science could help my country to develop this science and increase its quality. 

With that in mind, after my studies in UK, I intend to return to Brazil prepared to work with Data Science and Health, if possible in partnership with the Brazilian Ministry of Health, as I do nowadays. I also plan to become a leader in Health Data Science in Brazil and apply my experience in the UK to train new and high qualified Data Scientists in my country. I do believe this kind of interchange will strengthen the UK Science and Innovation Network in Brazil and I am willing to apply all my skills to further UK-Brazil cooperation on Science and Innovation. A long term career goal is to apply the Data Science, more specifically Big Data and Machine Learning, to provide evidence on the efficacy of health interventions, complementing the evidences from clinical trials. Another long term career goal is to reproduce in Brazil the UK Big data initiative to impact on health.


É isso, pessoal. Espero que os textos ajudem vocês. Como de costume, fico disponível para bater papo e ajudá-los pelo twitter (@silvajacqueline).


Até o próximo post ;)


2 comentários:

  1. Adorei suas redações! É óbvio que meu olhar pra elas é diferente do seu. Não tenha vergonha desses erros: olhando para eles hoje vc percebe como aprendeu. Então deve ser motivo de orgulho. Ainda mais, pq mesmo com esses "erros" vc conquistou a vaga que tanto queria lá. Só orgulho de vc ❤

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